Az adószám törlésének jogszabályi háttere

Korábbi cikkemben az adószám felfüggesztésének eseteit, illetve következményeit vázoltam fel, a mostaniban pedig a másik lehetséges, illetve nem kívánatos következményről lesz szó, mégpedig az adószám törléséről.

Az adószám törlésére kerül sor, ha a felfüggesztést elrendelő határozat jogerőre emelkedését követő 45 napon belül a vállalkozás/székhelyszolgáltató továbbra sem teljesíti kötelezettségét és a vállalkozás nem kérte, illetve a NAV hivatalból nem rendelte el a felfüggesztés megszüntetését és nem áll a vállalkozás felszámolási és végelszámolás alatt.

Továbbá az adózás rendjéről szóló 2003. évi XCII. törvény szerint a NAV az adószámot törli, akkor is ha:

-         a vállalkozás székhelyszolgáltatóhoz bejelentett címe nem valós cím;

-         a vállalkozás szervezeti képviselőt az állami adóhatósághoz nem jelentette be;

-         a székhelyszolgáltatónál a NAV által végzett ellenőrzés során meggyőződik arról, hogy a vállalkozó által bejelentett szervezeti képviselő nem valós személy.

Adószám törlése esetén a NAV értesíti a cégbíróságot, aki az adószám törlésének tényét és időpontját a cégnyilvántartásban felvezeti.

Adószám törlése esetén az adószám visszaállítása kérhető abban az esetben, hogyha az adószám törlésére sor került akkor, ha:

- a székhelyszolgáltatóhoz címe nem valós címen volt;

- a vállalkozás bejelentett képviselője nem valós személy.

Azok a vállalkozásoknak is számolniuk kell következményekkel, akik a felfüggesztett vagy törölt adószámú vállalkozástól fogadnak el számlát, illetve adószám törlése esetén az adószámmal kiállított számla után áfa levonási joggal nem élhetnek.