Az adószám felfüggesztésének jogszabályi háttere

Az adózás rendjéről szóló 2003. évi XCII. törvény szerint az állami adóhatóság felfüggeszti a vállalkozás adószámát, ha

-   a székhelyszolgáltató a számára postai úton kézbesített iratot két egymást követő alkalommal nem vette át, mert a megadott címen nem volt fellelhető (ismeretlen jelzéssel érkezett vissza) vagy nem rendelkezett levélszekrénnyel, tehát a székhelyszolgáltató azt nem vette át;

-   a NAV a székhelyszolgáltatónál végzett hivatali ellenőrzése során azt tapasztalta, hogy fiktív címet adtak meg a vállalkozás székhelyeként;

 

-   a vállalkozás az adóbevallási vagy adófizetési kötelezettségének megfelelő határidőn belül akár önként, akár az adóhatóság felhívására nem tesz eleget;

-   vagy ellenőrzésre jogosult szerv vezetője kezdeményezheti az állami adóhatóságnál az ellenőrzött vagy az ellenőrzés kapcsán adatszolgáltatásra kötelezett szerv adószámának felfüggesztését.

Az adószám felfüggesztésének kezdő időpontja az a nap, amikor a felfüggesztő határozat jogerőre emelkedik. A vállalkozás kérheti, illetve a NAV hivatalból elrendelheti a felfüggesztett adószám megszüntetését, vagyis helyreállítja az adószámot abban az esetben, ha felfüggesztés feltételei nem állnak fenn, a vállalkozás/székhelyszolgáltató kötelezettségének eleget tett.

- a székhelyszolgáltató címét a cégnyilvántartásban feltünteti;

- a székhelyszolgáltató címe valós;

- bevallási és közzétételi kötelezettségét teljesíti a vállalkozás és ezt az illetékes cégbíróság felé be is jelenti.

Adószám felfüggesztésének időtartama alatt a vállalkozás adó-visszaigénylést, adó-visszatérítést, költségvetési támogatást, túlfizetés visszatérítését nem igényelhet az adószám visszaállítása után sem.