Impresszum Help Sales ÁSZF Panaszkezelés DSA

Az adószám törlésének jogszabályi háttere

Az adószám törlésének jogszabályi háttere

Korábbi cikkemben az adószám felfüggesztésének eseteit, illetve következményeit vázoltam fel, a mostaniban pedig a másik lehetséges, illetve nem kívánatos következményről lesz szó, mégpedig az adószám törléséről.

Az adószám törlésére kerül sor, ha a felfüggesztést elrendelő határozat jogerőre emelkedését követő 45 napon belül a vállalkozás/székhelyszolgáltató továbbra sem teljesíti kötelezettségét és a vállalkozás nem kérte, illetve a NAV hivatalból nem rendelte el a felfüggesztés megszüntetését és nem áll a vállalkozás felszámolási és végelszámolás alatt.

Továbbá az adózás rendjéről szóló 2003. évi XCII. törvény szerint a NAV az adószámot törli, akkor is ha:

-         a vállalkozás székhelyszolgáltatóhoz bejelentett címe nem valós cím;

-         a vállalkozás szervezeti képviselőt az állami adóhatósághoz nem jelentette be;

-         a székhelyszolgáltatónál a NAV által végzett ellenőrzés során meggyőződik arról, hogy a vállalkozó által bejelentett szervezeti képviselő nem valós személy.

Adószám törlése esetén a NAV értesíti a cégbíróságot, aki az adószám törlésének tényét és időpontját a cégnyilvántartásban felvezeti.

Adószám törlése esetén az adószám visszaállítása kérhető abban az esetben, hogyha az adószám törlésére sor került akkor, ha:

- a székhelyszolgáltatóhoz címe nem valós címen volt;

- a vállalkozás bejelentett képviselője nem valós személy.

Azok a vállalkozásoknak is számolniuk kell következményekkel, akik a felfüggesztett vagy törölt adószámú vállalkozástól fogadnak el számlát, illetve adószám törlése esetén az adószámmal kiállított számla után áfa levonási joggal nem élhetnek.

0 Tovább

Az adószám felfüggesztésének jogszabályi háttere

Az adószám felfüggesztésének jogszabályi háttere

Az adózás rendjéről szóló 2003. évi XCII. törvény szerint az állami adóhatóság felfüggeszti a vállalkozás adószámát, ha

-   a székhelyszolgáltató a számára postai úton kézbesített iratot két egymást követő alkalommal nem vette át, mert a megadott címen nem volt fellelhető (ismeretlen jelzéssel érkezett vissza) vagy nem rendelkezett levélszekrénnyel, tehát a székhelyszolgáltató azt nem vette át;

-   a NAV a székhelyszolgáltatónál végzett hivatali ellenőrzése során azt tapasztalta, hogy fiktív címet adtak meg a vállalkozás székhelyeként;

 

-   a vállalkozás az adóbevallási vagy adófizetési kötelezettségének megfelelő határidőn belül akár önként, akár az adóhatóság felhívására nem tesz eleget;

-   vagy ellenőrzésre jogosult szerv vezetője kezdeményezheti az állami adóhatóságnál az ellenőrzött vagy az ellenőrzés kapcsán adatszolgáltatásra kötelezett szerv adószámának felfüggesztését.

Az adószám felfüggesztésének kezdő időpontja az a nap, amikor a felfüggesztő határozat jogerőre emelkedik. A vállalkozás kérheti, illetve a NAV hivatalból elrendelheti a felfüggesztett adószám megszüntetését, vagyis helyreállítja az adószámot abban az esetben, ha felfüggesztés feltételei nem állnak fenn, a vállalkozás/székhelyszolgáltató kötelezettségének eleget tett.

- a székhelyszolgáltató címét a cégnyilvántartásban feltünteti;

- a székhelyszolgáltató címe valós;

- bevallási és közzétételi kötelezettségét teljesíti a vállalkozás és ezt az illetékes cégbíróság felé be is jelenti.

Adószám felfüggesztésének időtartama alatt a vállalkozás adó-visszaigénylést, adó-visszatérítést, költségvetési támogatást, túlfizetés visszatérítését nem igényelhet az adószám visszaállítása után sem.

0 Tovább

Mi lehet a következménye annak, ha a székhelyszolgáltató nem teljesíti kötelezettségét?

Mi lehet a következménye annak, ha a székhelyszolgáltató nem teljesíti kötelezettségét?

Mint korábban arról már volt szó, - főleg a cég székhelyének saját lakásban történő bejegyzése esetén – felmerülhetnek olyan körülmények, amelyek miatt nem lehetséges minden nap ellenőrizni a postaládákat vagy egy kézbesített küldeményt meghatározott időn belül nem sikerül átvenni. Törvényesen és gondosan eljáró székhelyszolgáltatás igénybevétele esetén, mivel többnyire az ilyen helyzetek elkerülése végett vesszük igénybe a székhelyszolgáltatót, többnyire nem jellemző ilyen probléma felmerülése, azonban a székhelyszolgáltató kiválasztásánál sem árt a kellő körültekintés.

Ha a székhelyszolgáltató nem teljesíti kötelezettségét általában a székhelyszolgáltatóval kötött megbízási szerződésszegésnek minősül és ennek megfelelően kártérítés követelhető, azonban legfőképpen két esetben komolyan következménye lehet feladatai elmulasztásának. Akkor, ha nem veszi át a küldeményeket, vagy nem rendelkezik postaládával és emiatt nem tudja átvenni a küldeményeket, illetve, ha a székhelyszolgáltatást igénybe vevő cégtábláját nem helyezi ki.

A pénzbírság mellett egyéb szankciókra is számíthatunk úgy, mint például az adószám felfüggesztés vagy adószám törlése. A továbbiakban – többek között – ezzel a témával is foglalkozok.

0 Tovább

Mire kell figyelni a székhelyszolgáltatási (megbízási) szerződés megkötésénél

Mire kell figyelni a székhelyszolgáltatási (megbízási) szerződés megkötésénél?

A székhelyszolgáltatási szerződés egyéni megállapodás tárgyát képezi.
A székhelyszolgáltatási szerződés gyakorlatilag két részből áll, bérleti és megbízási szerződésből általában előre meghatározott feltételek alapján.

A székhelyszolgáltatási szerződés megkötéséhez az alábbiakra lesz szüksége:

1) személyes (ügyvezető) vagy általa meghatalmazott személy megjelenése

2) személyazonosító okmány vagy útlevél

3) lakcímkártya

4) adóazonosító kártya

5) kapcsolattartó személy telefonszáma

6) e-mail cím, illetve postai cím küldeményei továbbításához

7) külföldi vállalkozások esetén magyarországi kézbesítési megbízott megjelölése, aki részére a küldeményeket továbbítani lehet.

A legfontosabb amire figyelni kell és a szerződés megkötése előtt szükséges tájékozódni arról, hogy a székhelyszolgáltató cég az iratokat megfelelően át tudja-e venni, azok továbbításáról gondoskodni tud, illetve a székhelyszolgáltatást igénybe vevő cég cégtábláját kifüggeszti e. Ezek elmulasztása esetén a NAV elrendelheti az adószám felfüggesztését, legrosszabb esetben törlését.

0 Tovább

Milyen előnyökkel jár, ha székhelyszolgáltatást veszek igénybe?

Milyen előnyökkel jár, ha székhelyszolgáltatást veszek igénybe?

Legtöbbször kisvállalkozások kapcsán, főleg ha nem szeretnének költséges irodát fenntartani, gyakorlati igényként jelentkezik, hogy otthonukba jegyeztetik be a cégük székhelyét. Ebben az esetben nehezen választható el a magánéletet az üzleti élettől. Igen sokszor előfordul, hogy keverednek a magáncélú felhasználások az üzleti kiadásokkal, amelynek nyilvántartása külön, bonyolult számviteli vezetést igényel. Abban az esetben, ha a nyilvántartást nem vezetjük pontosan, akár bírságra is lehet számítani. Elsőre talán idegenkedhetünk a gondolattól, hogy egy ismeretlen piaci szereplő intézze helyettünk az ügyeinket, ugyanakkor ez hosszabb távon számos előnnyel jár.

A székhelyszolgáltatás igénybevétele első körben megszabadít minket az állandó aggodalmaskodás gondjaitól és megválaszol egy sor olyan kérdést, mint például mi van akkor, ha nem tudom átvenni a leveleimet, mert épp elutaztam vagy egyéb körülmény miatt nem tartózkodok folyamatosan otthon, mi van akkor, ha alkalmatlan időben tesznek hivatali látogatást, mert épp vendégeket várok vagy egy meghitt estét szeretnék tölteni a családdal, hogyan kell vezetni a kettős könyvelést, stb.

A székhelyszolgáltató amellett, hogy biztosítja a cégnyilvántartásban szereplő adatok között a székhely címét (konkrétan meg kell adni, település, utca, házszám, emelet, ajtó), számos egyéb szolgáltatást is nyújthat. A székhelyszolgáltatás kiválasztásánál az ár mellett a szolgáltatás nyújtását és minőségét is érdemes figyelembe venni, ugyanis sok múlhat az előbb említett minőségen, biztonságon és a megfelelő ügyvitelen. Óvatosnak kell lennünk olyan székhelyszolgáltatás megrendelésénél, ahol a megbízási szerződésben hűségidőt kötnek ki (általában fél év), ugyanis a felmondás feltételekhez kötött. Erről azonban a későbbiekben lesz szó.

A székhelyszolgáltató a fent említettek alapján biztosítja számunkra a cég székhelyét és ügyvitelét, mégpedig a cégnyilvántartásba történő bejegyzésen felül azáltal, hogy a vállalkozásokhoz beérkezett dokumentumokat megfelelően kezeli, tárolja, szükség esetén rendelkezésre tartja, lehetővé teszi azok átvételét, akár személyesen, akár e-mail formájában a megbízó cég számára megküldi. Cégektől függően választhatunk különböző üzleti csomagok között, amelyek szintén tartalmazhatnak olyan lehetőségeket, mint tárgyaló használatát adott hónapban meghatározott napokra, szükség esetén egyéb céggel kapcsolatos megrendeléseket is végeznek (bélyegző készítés).

Vállalkozások számára, a helyi önkormányzatokról szóló törvény értelmében, kötelező iparűzési adót fizetni az illetékes helyi önkormányzat részére, melynek mértéke 2%. Az önkormányzatok szabadon dönthetnek afelől, hogy kivetik-e az adót. Vannak olyan települések, ahol nem kell megfizetni, ezért a székhelyszolgáltató kiválasztásánál ezt is feltétlenül vegyük figyelembe.

A székhelyszolgáltató által kínált ár is releváns kérdés, azonban azzal a székhelyszolgáltató egyéb szolgáltatásaikat is figyelembe véve kalkuláljunk. Sok szempontból előnyös ugyan, de külön kiemelendő, hogy hosszabb távon mindenképpen optimális kis- és középvállalkozások számára székhelyszolgáltatást igénybe venni, mivel jelentős költségmegtakarítással jár, mint egy saját ügyintéző iroda üzemeltetése.

0 Tovább

Székhelyszolgáltatás, tudjon meg többet!

blogavatar

Székhelyszolgáltatás aktualitások, információk, tanácsok. Székhelyszolgáltatás Budapest, IPA - minden, ami megéri. Segítség nyújtás azok számára, akik elakadtak a székhelyszolgálat útvesztőiben, hogy jobban megértsék.

Utolsó kommentek